Støtte- og kontaktperson, familiebehandling eller efterværn
Lovgrundlaget er oftest §52 eller §54 (nu §75)
En støtte- og kontaktperson kan have mange forskelligartede opgaver, men de primære er ofte at yde råd, hjælp og vejledning til børn, unge eller en familie, som har brug for en bedre sammenhæng i hverdagen eller hjælp til at håndtere
vanskelige situationer. Der kan arbejdes både med den enkelte, men også med familien i samspil. Ligeledes, kan det være støtte til en forælder, som er i gang med at få anbragt eller har fået anbragt et barn uden for hjemmet.
Der kan også etableres et efterværn.
Jeg er medlem af PS-Foreningen. (Foreningen af professionelle støttepersoner)
Der kan derudover også være udfordringer af enten faglig eller social karakter – herunder også uhensigtsmæssig adfærd, som kræver en helhedsorienteret indsats.
Statusrapporter leveres løbende efter aftale (dog ikke ved §75).
Herunder er en række af de områder og aspekter man kunne inkludere, hvis man engagerer Mentorine som støtte- og kontaktperson eller som efterværn.
Daglig Planlægning
Støtte til at skabe overblik og systematik i hverdagen for at frigive overskud til at have fokus på udvikling
Kommunikation
Støtte til at udtrykke sig mere præcist og indgå i fornuftige samtaler med andre herunder det offentlige
at finde vej
Støtte til at finde vejen til den gode fremtid – enten i Folkeskolen eller i overgangen til ungdomsuddannelse
Forebyggelse
At vejlede borger til at bruge andre og nye strategier som gavner og skaber forbedring
Guidning
At guide borger til at finde vej til gavnlige tilbud i kommunen som styrker målene
mestring
At støtte til at opnå udviklingsmuligheder af både social og personlig karakter
Strategier
Råd til og vejledning i at holde sund og brugbar kontakt med familie, venner og netværk
tosproget
Støtte til at forstå egne omgivelser og kulturbarrierer bedre, samt at blive forstået af andre