Mentorforløb, som er skræddersyet og tilpasset den enkelte borger
Mentorforløb kan etableres med baggrund i mange forskellige problematikker, men som oftest har ordningerne det til fælles, at en borger skal støttes i udvikle færdigheder og kompetencer til at blive (mere) selvhjulpen og til at blive
en aktiv del af samfundet.
Forløbet bevilges som regel med afsæt i §167 LAB eller §23d Integration
Socialpædagogisk støtteindsats med udgangspunkt i den enkelte borges behov
Socialpædagogiske støtteindsatser tager udgangspunkt i de behov en borger med særlige fysiske eller psykiske udfordringer har. Ofte støtter jeg i at sikre at borger ikke bliver dårligere og at gøre borger så selvhjulpen som muligt
inden for rammerne.
Forløbet bevilges som regel med afsæt i §85 SEL
Støtte- og kontaktperson og familiebehandling, til børn, unge eller familier
En indsats som støtte- og kontaktperson indebærer som regel et grundigt relationsarbejde og at arbejdet drejer sig om at støtte og rådgive. Der kan arbejdes enten med en enkelt person og/ eller en familie. Der er ofte tale om en helhedsorienteret
indsats, hvor samarbejdet med skolen også indgår, men det kan også være en støtte til en familie/ en forælder, som fx er i gang med at få anbragt eller har fået anbragt et barn.
Indsatsen bevilges som regel med afsæt i §52 eller §54 (nu §75 efter Barnets lov)
Tolkning
Mentorine tolker gerne arabisk mundtligt indenfor de gængse hverdagsemner ved enten fremmøde eller på video eller hjælper med oversættelse af korte beskeder eller breve til borgere